Je hebt een inkomen nodig om te kunnen leven. Door het verlies van je baan of door het werken van minder uren kan het lastig zijn om je uitgaven aan te passen aan je veranderende inkomen. Soms heb je een (aanvullende) uitkering nodig. Je kunt veel post krijgen waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe houd je nu eigenlijk een overzichtelijke administratie bij?
Heb jij aan het eind van je geld nog een stuk maand over? Lukt het je niet om maandelijks een beetje te sparen voor als die koelkast het een keer begeeft? Dit kan een vervelende situatie voor je zijn en stress veroorzaken.
Het is goed om af en toe eens op een rijtje te zetten wat je inkomsten en uitgaven zijn. Niet alle maanden zijn hetzelfde, om een goed overzicht te krijgen is het verstandig om 3 maanden met elkaar te vergelijken en daar een gemiddelde van te nemen. Een voorbeeld van een maandbegroting vind je op het Nibud.
Wanneer je een rekening (nog) niet kunt betalen neem dan contact op met de organisatie die de rekening heeft gestuurd. Vaak is een betalingsregeling mogelijk, of je kunt (een deel) met je vakantiegeld of eindejaarsuitkering betalen. Een regeling treffen voorkomt hogere kosten, zoals incasso- of deurwaarderskosten.
Wanneer je moet rondkomen van een minimum inkomen dan kun je in aanmerking komen voor een voedselpakket en kleding van de kledingbank. Een wijkteamedewerker kan dit voor je aanvragen, nadat er samen een overzicht is gemaakt van de inkomsten en uitgaven.
Een overzichtelijke administratie begint met het openen van post. Voor sommige mensen kan dit stress opleveren, maar het niet openen van post zorgt vaak voor meer stress en grotere problemen. Het is daarom belangrijk om regelmatig (samen) je post te openen.
Om overzicht te krijgen is het verstandig om je post in een map te bewaren.
Daarnaast kun je ondersteuning vragen bij bijvoorbeeld Humanitas thuisadministratie of het Budget Advies Teams, zij kunnen je helpen met weer grip te krijgen op je administratie.
De Belastingdienst kent verschillende toeslagen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Om toeslagen aan te vragen heb je een DigiD code nodig. Je kunt een proefberekening maken om te kijken of je in aanmerking komt voor een toeslag.
Lukt het je niet om zelf je toeslagen aan te vragen? Het Formulieren Adviespunt kan hierbij ondersteunen.
Let op! Verandert je inkomen? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst, zodat je toeslagen worden aangepast. Anders kan het voorkomen dat je een behoorlijk bedrag moet terugbetalen.
Bij een minimaal inkomen kun je in een kwijtschelding aanvragen voor de gemeentelijke- en waterschapsbelasting. Voor meer informatie over deze kwijtscheldingen kijk dan op: www.gbtwente.nl (gemeentelijke belasting) en www.gblt.nl/waterschapsbelastingen. Je hebt een DigiD nodig om kwijtschelding aan te vragen.
Lukt het je niet om zelf een kwijtschelding aan te vragen? Het Formulieren Adviespunt kan hierbij ondersteunen.
Er zijn verschillende besparingstips waar je misschien nog niet aan gedacht hebt.
In Nederland hebben 1,4 miljoen huishoudens te maken hebben met risicovolle schulden? Vaak schamen mensen zich voor hun situatie en duurt het lang voor ze aan de bel trekken.
Wijkteams Enschede biedt je praktische hulp en kan je doorverwijzen naar diverse instanties.
Stadsbank Oost Nederland biedt verschillende mogelijkheden voor ondersteuning. Vaak wordt er gestart met een Budget Beheer Rekening (BBR), waardoor er meer financiële rust ontstaat. Vervolgens kan er gekeken worden naar een plan om je schulden aan te pakken, bijvoorbeeld met een regeling of WSNP.
Soms ben je niet in staat om zelf je financiën te beheren en is er beschermingsbewind nodig.
Het Kindpakket is voor kinderen tot 18 jaar om mee te kunnen doen aan leuke en belangrijke dingen, bv sporten, schoolreis of muziekles.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente over het Kindpakket.